Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(4)
Forma i typ
Książki
(4)
Proza
(1)
Dostępność
dostępne
(4)
Placówka
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(3)
Filia 7 (Osmeckiego 51)
(1)
Autor
Arasse Daniel (1944-2003)
(1)
Arno Anna (1984- )
(1)
Bielenin-Lenczowska Karolina (1978- )
(1)
Dones Elvira (1960- )
(1)
Gogolin Anna
(1)
Marchewka Anna
(1)
Mazia Joanna
(1)
Szczerski Andrzej (1971- )
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(4)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(4)
Język
polski
(4)
Przynależność kulturowa
Literatura włoska
(1)
Temat
Albańczycy
(1)
Architektura polska
(1)
Kobieta
(1)
Realizm socjalistyczny
(1)
Styl zakopiański
(1)
Szelburg-Zarembina, Ewa (1899-1986)
(1)
Sztuka polska
(1)
Tożsamość (psychologia)
(1)
Tożsamość płciowa
(1)
Temat: czas
1901-
(2)
Temat: miejsce
Albania
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Gatunek
Literatura polska
(1)
Malarstwo (szt.plast.)
(1)
Powieść obyczajowa
(1)
4 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
(Tarcza Achillesa)
Indeks.
Przejmujące spojrzenie, gest, odbicie w lustrze, postać na trzecim planie - żeby je zauważyć, trzeba podejść bliżej. Skupione spojrzenie wyławia drobne szczegóły, które są ucztą dla oka, a często również wskazówką pozwalającą zrozumieć cały obraz. Wyjęte z kontekstu, detale zadziwiają i podważają podstawowe reguły rządzące historią sztuki. Daniel Arasse śledzi rozmaite sposoby ukazywania i postrzegania tych elementów na przestrzeni wieków. Proponuje alternatywną historię malarstwa: malarstwa oglądanego z bliska. [Studio Wydawnicze DodoEditor, 2013]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-99568 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Vergine giurata" 2007.
Można je spotkać w bałkańskich górach, w Albanii nazywane są „zaprzysiężonymi dziewicami” - virgijneshë. Można je spotkać, ale można ich nie zauważyć - ubrane jak mężczyźni wykonują męskie zajęcia i zawody, noszą strzelbę, palą papierosy, a młodsze z nich w miastach pracują jako kierowcy tirów. Zgodnie z tradycją złożyły śluby wiecznej czystości i przyjęły rolę mężczyzny, by pod męskim imieniem dbać o honor rodu. Niektóre z nich, w tajemnicy przed surową opinią publiczną, uczyniły to z powodów osobistych. Nawet ci, którzy, znając ten egzotyczny obyczaj, rozszyfrują tożsamość głównego bohatera - zagubionego na lotnisku w Waszyngtonie młodego Albańczyka, Marka Dody - dadzą się porwać intrygującej opowieści o źródłach jego decyzji o przemianie w mężczyznę. [Studio Wydawnicze DodoEditor, 2010]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.7-lit. wł. (1 egz.)
Książka
W koszyku
"Ślady nieobecności" możemy potraktować jako szkic czy też może osobliwy esej biograficzny, w którym próba przypomnienia życia i twórczości pisarki Ewy Szelburg-Zarembiny (1899-1986), dzisiaj kojarzonej głównie z literaturą dla dzieci i młodzieży, przeplata się z relacją z wciągającego, ale i trudnego procesu, jakim dla Anny Marchewki było „odkrywanie” Szelburg. Autorka nie opowiada o życiu pisarki, ale zabiera nas w podróż - razem z nią wertujemy archiwalne dokumenty, czujemy dokuczliwy skwar pełni lata podczas odwiedzin w Nałęczowie, składamy rozsypane elementy układanki, zadajemy fundamentalne dla tej historii pytania. Z tej niekonwencjonalnej narracji powoli wyłania się poszukiwana gorączkowo prawda czy też może subiektywna, wysnuta z zebranych prawd interpretacja o losie, spełnieniu w twórczości, cierpieniu. Powieści, opowiadania, reportaże dramaty żywo reagujące na współczesne wydarzenia - dla „dorosłych” czytelników i czytelniczek, które Ewa Szelburg-Zarembina zaczęła pisać w połowie lat 20. ubiegłego wieku - podzieliły los wielu innych ciekawych tekstów literackich: zostały zapomniane. Krytyczne i przenikliwe teksty (Chusta św. Weroniki, Wędrówki Joanny, Feliks Gdul, Ecce Homo czy słynny reportaż Myjcie owoce!) nie straciły na wartości, społeczne i symboliczne rozpoznania nabrały jeszcze ostrości. Stworzony przez Szelburg katalog kobiet-samobójczyń, zatrzaśniętych w konwencjonalnych, narzuconych normach i rolach społecznych, wygląda dziś niepokojąco aktualnie. [Studio Wydawnicze DodoEditor, 2014]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-102462 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [243]-245. Indeks.
Streszcz. w jęz. ang.
Styl narodowy - Zakopane, Litwa i esperanto ; Pytania o sztukę dla II Rzeczypospolitej - Powszechna Wystawa Krajowa w Poznaniu w 1929 roku ; Modernistyczne Zakopane ; Władysław Strzemiński modernizator ; Kolonializm i polskie malarstwo socrealistyczne ; Awangarda w Atomicach ; Dekada luksusu. PRL i hotele w latach 70. XX wieku ; Polska nowoczesność na eksport - Ryszard Stanisławski, São Paulo, Paryż i Łódź ; Nowy wernakularyzm ; Polska, sztuka, nowoczesna.
W książce omówione zostały cztery interpretacje nowoczesności, związane z konkretnymi okresami w historii Polski: ostatnimi latami zaborów, niepodległością II Rzeczypospolitej, czasem PRL oraz odzyskaną po 1989 roku wolnością. Ich wyrazem są projekty w stylu zakopiańskim, inspiracje językiem esperanto, modernistyczna architektura i awangardowa sztuka dwudziestolecia, komentujące zimnowojenną rzeczywistość malarstwo lat 50. i 60., rozwój hoteli i ośrodków wypoczynkowych w latach 70., a także inspirowane modernizmem wzornictwo i sztuka ostatnich dwóch dekad. "Cztery nowoczesności" to nowy, proponujący niestereotypową perspektywę głos w debacie o procesach modernizacyjnych w Polsce. Zdaniem autora, kultura polska XX wieku potrafiła w oryginalny sposób postrzegać nowoczesne hasła, unikając naśladownictwa i wtórności. Zamiast przeciwstawiać polskość nowoczesności, należ nowoczesność uznać za integralną część polskiego dziedzictwa. [Studio wydawnicze DodoEditor, 2015]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-103097 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej